|

|
|
Cinc de desembre de 1484. La terra encara no és rodona i als confins del món hi viuen monstres.Elpapa Innocenci VIII publica la butlla Summa Desiderantes Affectibus. Les bruixes existeixen oficialment. |
Cinc anys abans l’església afirmava que el viatge de les bruixes, l’aplec, era una al·lucinació provocada pel diable que, com a molt, havia de ser castigada amb l’excomunió, no amb la foguera. Després de la butlla d’Innocenci, es desferma la persecució més cruel, llarga i mortal de la història. |
La bruixeria va ser perseguida a Catalunya, com a la resta d'Europa a l'edat moderna, especialment entre 1618 i 1622, en que van ser penjades, que no cremades, quasi quatre-centes dones. Al segle XV la bruixeria es començava a veure com una religió paral·lela, amb litúrgia pròpia, presidida pel diable, que conspira contra l'església oficial. A Viladrau, poble de 80 cases (uns 350-400 habitants) van ser executades 14 dones, quasi bé un 4% de la població. |
|
Comarques més afectades |
|
|
Altres comarques afectades |
A Catalunya, la Inquisició es va mostrar sempre tèbia a l’hora de reprimir la bruixeria. Es va mantenir la teoria del somieig imaginatiu (sant Agustí) a l’hora de donar credibilitat a les afirmacions d’encanteris, pactes, aplecs,... A casa nostra el Tribunal del Sant Ofici i la Inquisició es van mostrar poc actius en la repressió de la bruixeria. |
En el període esmentat (1618-1622) els tribunals dels barons o els de veguers i batlles, van actuar amb total impunitat.Presidits pel batlle o el representant del senyor, acompanyats d’un nunci (que feia de procurador fiscal), un escrivà o notari i, quan hi havia tortura, un cirurgià, com a assessor tècnic. |
Els processos s’iniciaven a petició del consell municipal i eren els veïns qui pagaven les costes. Es decidien contribucions extraordinàries per la persecució. Aquesta moda d’augmentar els ingressos municipals es va anar estenent de vila en vila. |
 |
Els processos s’iniciaven per denúncies fetes per algun veí i sempre amb presumpció de culpabilitat envers l’acusada. La tortura, l’interrogatori, no pretenia descobrir la veritat sinó constatar-la. |
Se les torturava amb el banc o la corriola. El primer consistia en estirar o torçar els braços i el segon en penjar pesos dels peus mentre l’acusada estava penjada pels braços d’una corriola. |
Evidentment, moltes vegades només a la vista dels estris de tortura aquelles pobres dones confessaven el que fos. |
La bruixa històrica sol ser una dona de condició humil, analfabeta i d'edat avançada, que viu sola, és soltera o vídua, i viu allunyada de la col·lectivitat. Els hi atribuïen poders sobrenaturals o, senzillament, eren deformes, esguerrades, geperudes... El seu ofici, o el deus seus marits, eren ben humils: pagesos, pastors... Les seves declaracions solen estar signades per terceres persones ja que no sabien llegir. Interessant la presencia, sobretot al Vallès, de bruixes gavatxes, és a dir, immigrants franceses o esposes d’immigrants francesos. |