En aquest món podem distingir dos personatges:
   
  El seu poder es deriva d'un pacte, normalment sexual, amb el diable. Amb aquest participa en aplecs al que hi viatja gràcies a uns ungüents. La bruixa, a casa nostra, mai viatja amb escombra, sinó que surt volant per la xemeneia dient formules màgiques com ara: Alta fulla, vola fulla! O a València Vola per damunt sota!. Els ungüents (veure apartat de plantes) i el vi facilitaven el vol.
L’aplec (akelarre o sàbat, a altres llocs) és nocturn i es celebra sota la presidència del diable i allà es celebra L’aplec o junta comença amb l’acatament de tots els presents al diable, reproducció del jurament que es va fer a l’iniciar el pacte. A continuació ve la música i el ball. El ball es, a vegades, no sempre, acompanyat per l’àpat. Després ve l’acte central de la festa: l’adoració al diable: la missa negra, que inclou els elements de la litúrgia cristiana invertits amb infanticidi inclòs, canibalisme i orgia sexual com a fi de festa. És a dir, es transgredeixen els principals tabús socials, sexuals i alimentaris.
         
   
 
Il·lustracions del llibre De Lamiis et Pythonicis mulieribus d'Ulrich Molitor (1489)
       
   
  És una bruixa però sense el satanisme. Curacions i maleficis depenen d'un coneixement de la botànica i del curanderisme, basat en el vudú i la magia simpàtica. Les fetilles són els encantaments, bons o malèfics, que fa servir, realitzats damunt d'objectes com pels roba interior de la víctima, objetes de la seva propietat (ganivets, tasses...), ninots, herbes...
   
  Un tercer personatge, el bruixot es mereix un capítol a part (veure bruixeria curativa)

 

 
  La iniciació en la bruixeria implica necessàriament un pacte amb el diable. Aquest pacte pot ser directe o bé es pot tenir el poder de manera innata, per exemple per haver nascut en un poble on totes les dones són bruixes com Vallgorguina o Altafulla
  Una tercera via era seguint un ritual concret: es despullaven i es fregaven contra un matoll espinòs i amagaven la roba. Així podien volar cap a l'aplec, al tornar repetien la operació i esdevenen dones “normals”. Si algú els prenia la roba podia aconseguir el respecte de la bruixa per ell i la seva família a canvi de retornar-la.
  D’entrada o en l’aplec qualsevol iniciació inclou l’esmentat pacte.