![]() |
![]() |
![]() |
|||
En aquest món podem distingir dos personatges: |
![]() |
||
![]() |
El seu poder es deriva d'un pacte, normalment sexual, amb el diable. Amb aquest participa en aplecs al que hi viatja gràcies a uns ungüents. La bruixa, a casa nostra, mai viatja amb escombra, sinó que surt volant per la xemeneia dient formules màgiques com ara: Alta fulla, vola fulla! O a València Vola per damunt sota!. Els ungüents (veure apartat de plantes) i el vi facilitaven el vol. | |
L’aplec (akelarre o sàbat, a altres llocs) és nocturn i es celebra sota la presidència del diable i allà es celebra L’aplec o junta comença amb l’acatament de tots els presents al diable, reproducció del jurament que es va fer a l’iniciar el pacte. A continuació ve la música i el ball. El ball es, a vegades, no sempre, acompanyat per l’àpat. Després ve l’acte central de la festa: l’adoració al diable: la missa negra, que inclou els elements de la litúrgia cristiana invertits amb infanticidi inclòs, canibalisme i orgia sexual com a fi de festa. És a dir, es transgredeixen els principals tabús socials, sexuals i alimentaris. |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Il·lustracions del llibre De Lamiis et Pythonicis mulieribus d'Ulrich Molitor (1489) |
![]() |
|||
És una bruixa però sense el satanisme. Curacions i maleficis depenen d'un coneixement de la botànica i del curanderisme, basat en el vudú i la magia simpàtica. Les fetilles són els encantaments, bons o malèfics, que fa servir, realitzats damunt d'objectes com pels roba interior de la víctima, objetes de la seva propietat (ganivets, tasses...), ninots, herbes... | |||
Un tercer personatge, el bruixot es mereix un capítol a part (veure bruixeria curativa) |
![]() |
||
![]() |
La iniciació en la bruixeria implica necessàriament un pacte amb el diable. Aquest pacte pot ser directe o bé es pot tenir el poder de manera innata, per exemple per haver nascut en un poble on totes les dones són bruixes com Vallgorguina o Altafulla | |
Una tercera via era seguint un ritual concret: es despullaven i es fregaven contra un matoll espinòs i amagaven la roba. Així podien volar cap a l'aplec, al tornar repetien la operació i esdevenen dones “normals”. Si algú els prenia la roba podia aconseguir el respecte de la bruixa per ell i la seva família a canvi de retornar-la. | ||
D’entrada o en l’aplec qualsevol iniciació inclou l’esmentat pacte. | ||