|
NAIXEMENT I INFANTESA |
|
Com tots els herois fundadors pare i mare són d'ascendència reial, el seu naixement és extraordinari, en aquest cas l'estraordinari és l'engendrament, és un fill diví , en el sentit que el seu naixement és un regal diví que allunya els problemes de successió que s'estaven plantejant. No es compleixen alguns dels punts com, per exempe, que el pare i la mare fossin parents pròxims, ni que el pare intenti matar l'heroi, encara que al Llibre dels Feits es parli de que tiraren per una trapa sobre nós un cantal, e caec prop del bressol. (5; p. 44) |
|
|
|
|
|
engendrament |
|
|
Sembla ser que el rei Pere el Catòlic i la seva dona, Maria de Montpeller, no s'entenien gens, cosa que es veu que era del domini públic. Tant era així que el Pere sembla que intentà en va que el papa li concedís el divorci. El propi rei Jaume explica en El llibre dels feyts que una vegada que el rei estava a Lates i la reina a Miraval, Guillem d'Alcalà, conseller del comte, li parlà al rei d'una dona "estupenda" que aniria al llit amb ell amb la condició de que no s'encengués la llum en tota la nit: el rei (que devia anar més cremat que una moto) va acceptar i el d'Alcalà aconseguí que jaguessin junts i Maria quedés prenys, donant al regne un hereu, doncs Pere i Maria no tenien fills.
Així Jaume el Conqueridor fou engendrat amb engany igual que Hèrcules, o igual que el rei Arthur o el cavaller de la taula rodona Galaad. Curiós i casual, no? Qui no té llegenda... se la inventa! |
|
|
|
|
|
el bateig |
|
|
Ja al món no sabien quin nom posar-li, ja que no li volien posar ni Ramon, ni Pere, ni Berenguer, ni cap que recordés els seus nobles avantpassats. Ja que havia vingut al món de manera, diem-ne miraculosa, van voler que el nom de la criatura fos producte de l'atzar. Per això, van encendre un ciri dedicat a cada un dels dotze apòstols: aquell que cremés més estona seria el patró del l'Infant Reial. El que més cremà va ésser el de Sant Jaume, i per aquest motiu va donar-se-li aquest nom (us imagineu que haguéssim tingut el rei Bartomeu I, o Judes I...). |
|
|
|
|
el pi de les tres branques |
|
|
La infantesa la va passar a Montpeller, però encara molt petit va venir a Catalunya. Segons els costums d’aquells temps, va fer el viatge a cavall i en diverses jornades. Una de les nits va haver-la de passar sota del pi de les tres branques, al Berguedà), i allà va tenir un somni: que seria rei de tres regnes. La visió d’aquell somni, inspirada i afavorida pel simbòlic pi va donar al futur rei la inspiració per a no parar de lluitar fins a haver-ne aconseguit la culminació d'aquell somni, és a dir, conquerir les Balears i València per afegir-les a Catalunya. |
|
|
|
|
el camí del rei Jaume |
|
|
Quan el rei Jaume era encara va tenir unes diferències amb un altre noi com ell, i aquest li digué: «Bé pots cridar, si no tens pare». Jaume, que no tenia record del seu pare, va anar a veure sa marei li va expilcar el que li havia passat i li demanar que li expliqués què havia estat del seu pare. Maria li digué que els moros l’havien fet presoner i el tenien tancat a la cova de la Gruta de Menorca. Aquesta nova colpí profundament l’esperit del minyó, i mai més, d’aleshores endavant, no el veieren riure ni jugar. Quan algú li preguntava què tenia, responia: “Quan tingui setze anys, ja us ho diré”.
|
Quan va complir els setze anys, va cridar tota la seva gent, nobles i cavallers, i els va fer saber que havia decidit d’anar a alliberar el seu pare. Juntament amb els seus súbdits i vassalls es va posar en marxa cap a l’illa de Menorca, en la qual desembarcaren i es dirigiren directament a combatre els molts moros que defensaven la cova on tenien pres el rei. Després d’una terrible lluita, en què varen matar els moros com a mosques, el rei cristià i la seva gent aconseguiren de prendre la cova i entrar ben endins, on es varen topar amb un homenet tot vell i carregat de grillons. El rei En Jaume li preguntà qui era i què feia allí. Respongué el vell : |
-Sóc un rei cristià. Els moros fa setze anys que em varen prendre i em varen tancar dintre d’aquesta cova. Primer em tragueren els ulls i després em carregaren de grillons. No m’han deixat sortir més a la llum del sol. Per a menjar em donen tan sols pa i aigua, i encara no cada dia, puix que moltes vegades se n’obliden. |
El rei li preguntà : |
-I no teniu qui s’interessi per vós? |
-Tinc solament un fill, que ja deu tenir setze anys i que, si sabés on sóc, prou que em vindria a salvar, puix que deu ésser valent i esforçat. |
Li digué el rei que ell era el fill enyorat. Li féu arrencar les pesades cadenes que l’atuïen, el varen treure de la cova i el portaren triomfalment assegut en reial cadira, seguit del seu fill i de tota la gent que amb ell anaven i dels molts cristians que, deslliurats del jou musulmà per les armes del gran rei, varen ajuntar-s’hi. Entre tots varen formar una llarga i inacabable filera, que donava visques al gran rei. Alçaren entre tots gran polseguera que va volar cel amunt i prengué un to brillant, fins a quedar gravada per sempre més al cel,. Aquest rastre lluminós encara avui es coneix a Mallorca per camí del rei En Jaume, i a Catalunya per carretera de Sant Jaume, i que els savis anomenen Via Làctia. |
|
|
|
|
LA CONQUESTA DE MALLORCA |
|
|
|
|
el sopar de Tarragona. |
|
|
Que el rei fos tan jove havia dividit la noblessa en dos bàndols: uns veien malament la joventud del rei, altres estaven entusiasmants emb el monarca ja que a aquest li bullia el cap pensant sempre en conquestes i grandeses. Un dia que el jove rei visità la ciutat de Tarragona, fou obsequiat amb un gran sopar pel noble tarragoní Joan Martell. Tots els més nobles cavallers de la seva cort l’acompanyaren. Amb el menjar i, sobretot, la beguda, els ànims es van escalfar, i s’armà una forta discussió entre els dos bàndols esmentats, fins al punt que alguns ja tiraven d'espasa quan el rei els digué que, si tantes ganes de guerrejar tenien, millor fessin servir el seu valor lluitant contra enemics i no entre ells, i que, si volien, ell organitzaria la guerra contra els moros de Mallorca, que eren els qui més a prop tenien.
|
Les paraules del rei foren molt ben acceptades per tots els de la taula, i es va decidir d’emprendre en aquell mateix moment la conquista de les illes, sense ni tan sols acabar el sopar. Es van conjurar per acabar-lo un cop haurien aconseguit treure del tot els moros de les Balears. Seguidament es varen alçar i a tocs de corns i trompetes van dirigr-se a Salou, on hi havia un gran nombre de naus, i tot seguit van salpar cap a Mallorca. Després de dotze hores de navegació van arribar a Sóller. |
Els criats van tapar totes les ampolles de vi mig encetades i van empaquetar tots els rics menjars i delicades viandes, mentre arribava l’hora d’acabar l’àpat. Durant aquella crua guerra de conquista, els cristians van arribar a patir fam, però mai no van tocar els menjars sobrants, que van ser considerats pel rei i tots els seus cavallers com a sagrats i que sols els podrien tastar si expulsaven els moros de les illes. |
|
|
|
l’ajut de Barcelona |
|
|
La lluita contra els moros mallorquins va ésser molt dura i difícil, i el rei hagué de demanar ajut a tota la gent del seu regne. En demanarla de la ciutat de Barcelona, va dir que res no podia donar-li en compensació, puix que res no tenia; però que si aconseguia la victòria, li donava en propietat tota l’extensió de mar que anava de les platges barcelonines a les de Mallorca. I com que vencé, donà a la nostra ciutat la propietat i el domini de tota aquesta extensió de mar. Encara avui, en els registres i en fer una escriptura, quan són assenyalats els límits d’una propietat que toca als sorrals de la platja, en lloc de posar com a límit la platja o el mar, es posa Mallorca, puix que és de domini d’aquell propietari tota la porció de mar que va de la seva finca a la platja de l’illa veïna. |
|
|
|
la cerca de diners per a la campanya de Mallorca |
|
|
El rei necessitava molts diners per a emprendre la campanya de Mallorca i no en tenia pas gaires, per la qual cosa decidí recórrer a diversos amics en demanda de diners. Un dels que més l’afavorí fou un tal Guasch de la Geltrú, que li va deixar una quantitat important. El rei, en agraïment, li permeté d’usar com a distintiu en el seu escut una bossa de diners. Si aneu a Vilanova, encara us ensenyaran, en el barri de l’antiga Geltrú, una caseta on, segons veu de la tradició va allotjar-se el rei Jaume en anar a cercar els diners, i que ostenta damunt de la porta un escut amb la bossa. |
|
|
|
l’estada a Pantaleu |
|
 |
Les naus van parar a l’illot de Pantaleu, entre sa Dragonera i Sant Telm. Allí es va preparar l’atac i el desembarcament a l’illa de Mallorca. Allí es va dir la primera missa que es va celebrar a les Balears després de la invasió sarraïna. Fins a mitjans del segle XIX, s’havia conservat un recipient per a aigua, on, segons la tradició, anava a beure el cavall del gran rei, i que era conegut per la pica del cavall del rei En Jaume. Quan tot just havia trepitjat terra el nostre rei, va volar per damunt l'illot una àliga que portava al bec un peix, que va deixar anar als peus del rei. Aquest peix va ser el primer menjar que va prendre a l’arribada a les illes. La feta de l’àliga fou interpretada com un auguri de victòriai, per haver fet el present al rei, l’àliga rep, des d'aleshores, el qualificatiu de reial.
|
|
|
|
|
|
el rei i sant Ramon de Penyafort |
|
|
En la campanya de Mallorca va acompanyar el rei el seu confessor i conseller, el dominic Ramon de Penyafort. El reil s’emportà, perquè li fes companyia, una dama aragonesa dita Petronella. Com podem suposar Jaume i Petronella feien alguna cosa més que conversar de literatura per a qel cosa Ramon va haver de renyar el rei. El monarca, però, es sentia més atret per les gràcies de la dama que no pas per les paraules del sant, i seguia fent com abans. Enfadat, Ramon va amenaçar el rei amb abandonar-lo i tornar a Barcelona. El rei, "xulo", li va dir que amb quina barca pensava fer-ho. El sant va llençar al mar el seu mantell, que li féu de nau, va utilitzar el gaiato de màstil, el cordó de vela i la imatge del Sant Crist de timó. Amb dotze hores de feliç navegació es va presentar a Barcelona; va desembarcar on avui hi ha la plaça d'Antoni Lòpez on se’n celebrava el mercat a l’aire lliure. Una variant el fa desembarcar a la platja avui coneguda com platja de Sant Ramon a Tossa de Mar. També es va anomenar així la platja de Barcelona on féu peu a terra el sant.
|
|
|
|
|
el setge d'Artà |
|
|
Com tota la campanya de la conquista de Mallorca, el setge d 'Artà es va caracteritzar per la més terrible i anguniosa fam. Feia molts dies que gairebé no havien pogut menjar res, quan el rei sabé que el duc de Montcada havia rebut directament i particularment provisions de Catalunya. El rei en persona es dirigí cap a la tenda del cavaller i li preguntà si era cert que havia rebut queviures. Montcada entrà dintre de la seva tenda i en tragué un paquet format per set pans, que estengué damunt de la seva capa i digué al rei:
|
-Aquests set pans constitueixen tota la meva provisió, i queden a la disposició del rei i dels altres cavallers. |
El rei els va acceptar i els va repartir entre l’exèrcit, de manera que tothom en pogués menjar, i fou tant el braó que aquella engruna de pa va donar a tots els lluitadors, que, refent-se ràpidament de l’abatiment que sentien, varen fer una valenta envestida, amb la qual aconseguiren de prendre la població d'Artà. |
El rei concedí al Montcada, com a escut, en record del gran servei que va fer-li, el símbol de set pans damunt del fons vermell de la seva capa.. |
|
|
|
|
el cavall meravellòs del rei en Jaume |
|
 |
Quan el rei Jaume corria per Mallorca, cavalcava un cavall que feia uns salts meravellosos. Així corria alguns quilòmetres semblant talment que volés, en lloc de saltar. En certa ocasió corria el rei per dalt de Puigmajor i va veure uns moros baix a Inca; al moment féu donar un bot al seu cavall, i anà a parar justament darrera d'on avui s’aixeca el convent de monges. Allí quedà marcada en la penya una patinada que va patir el corser. Trobant-se una altra vegada al puig de Son Cos, del terme de Marratxí, amb un bot anà a parar al lloc conegut pels Coscolls. Les distàncies que separen aquests llocs són molt llargues per a poder ésser fetes amb un bot de cavall. Per tots els llocs indicats, la fantasia popular veu encara damunt de la roca viva els senyals de les potes del brau cavall. |
costa del castell d'Alaró |
|
|
El castell d'Alaró està dalt d'un cingle gairebé inexpugnable. Quan saberen els moros que el rei Jaume es dirigia cap al castell amb el propòsit de prendre’l, sortiren a parar-li els peus a mitja costa (aquesta costa esglaonada era l'únic accés al castell). El cavall del rei, però, brincava tant i amb tanta de fúria, que, en deixar caure a terra les seves potes, aquestes quedaven fortament marcades a la penya. El rei féu una estesa tan gran de sarraïns, que la terra quedà per molt temps humitejada de sang mora. Veient-se els moros peduts, van córrer ben de pressa a tancar-se al castell una altra vegada. Però el rei els va cçorrer al darrera amb el seu cavall de foc i no els va donar temps de tancar la porta, i amb tot el seu exèrcit va entrar a la fortalesa. Perduts els moros i no sabent com salvar-se, es van tirar daltabaix de de l ’esgarrifós cingle que encapçala el castell. |
|
|
En la graonada de la costa que dóna accés al castell, es veuen uns sots a la roca viva que recorden un xic la forma de les potes d’un cavall |
|
|
|
|
el setge de Palma |
|
|
Durant el setge de Palma la fam dels catalans era tan gran que, després de molt cercar, només van poder trobar una trista cabeça d’alls, amb la qual només pogué menjar el rei.
|
Un cop menjada la cabeça, volent indicar que sols amb ella havia hagut d’alimentar-se tot un exèrcit, amb un deix de tristesa i melangia, el rei va dir: El poderós exèrcit del gran rei En Jaume, ha ben dinat. |
El lloc on es trobava el rei en pronunciar aquestes paraules ha estat anomenat sempre més Bendinat, nom que encara porta avui un paratge proper a la ciutat de Palma |
|
|
|
car all! |
|
|
Una variant de l'anterior tradició diu que la cabeça d’alls que per tot aliment va poder-se trobar, la tenia un jueu, el qual, aprofitant-se de l’ocasió, en féu pagar cent lliures. En saber-ho, el rei va exclamar sorprès i furiós alhora: Car all !
|
La frase que sempre més ha quedat i s’ha usat en la nostra llengua com una interjecció per a expressar la sorpresa i la fúria alhora. Hi ha qui dóna a la paraula un sentit maliciós, però el seu recte significat és el que expliquem. Degut a aquesta mateixa passada, prou popular i coneguda de tothom, en altres temps, en sentit còmic es diu que Sant Car all és patró de Mallorca. |
|
|
|
|
com foren trets de Mallorca els darrers moros |
|
|
L'última resistència sarraïna es localitzà cap al cantó d'Artà, indret molt muntanyós i agrest, on es feien forts i resistien desesperadament. L'abrupte del terreny feia difícil la lluita, i el rei temia endinsar-se per aquells paratges, molt coneguts dels moros. Se li acudí una idea lluminosa: escampà per aquelles muntanyes una gran quantitat d’arnes i abelles, que sortien dels seus ruscos a grans vols i atacaven ferament els moros, que aviat no pogueren resistir la lluita amb aquells minúsculs enemics, que no els deixaven un moment de repòs i es veieren oblgats a abandonar el darrer lloc de l’illa on encara restaven. Varen embarcar en una gran flota de galeres i galiots a la platja dita de Betlem, vora d'Artà
|
|
|
|
|
la tornada de Mallorca |
|
|
Acabada la conquista de Mallorca, tal com havia donat paraula, el rei tornà cap a Tarragona amb les galeres triomfants i plenes de glòria i de llorers. Així que hagué desembarcat, es desencadenà un terrible temporal que va fer enfonsar dues de les millors galeres de la flota, una d’elles, la Capitana, en què havia fet el viatge el gran Conqueridor. Si el temporal hagués arribat a produir-se unes hores abans, hauria perit en la galera el nostre gran rei. El seu salvament fou vist com a cosa miraculosa, i la platja on va desembarcar i es va enfonsar la galera fou qualificada de platja del Miracle, nom amb què encara és coneguda.
|
Un cop a Tarragona, el gran rei i els seus nobles cavallers varen fer cap a casa de Joan Martell, on van seguir i acabar el sopar interromput uns mesos abans. Tomaren a ésser posats a taula els mateixos menjars, vins i licors. Molts dels que hi eren en començar no varen poder acabar-lo, car la gran majoria havia mort heroicament en la lluita; però foren substituïts per altres que se’n feren mereixedors per llur valentia |
|
|
|
|
LA CONQUESTA DE VALÈNCIA |
|
|
|
|
el ratpenat |
|
|
|
A l'escut de València hi figura un ratpenat. Hi ha tres llegendes que expliquen aquest fet:
|
|
La primera és que, al setge de València, dins la tenda del rei, al campament de Russafa, un humil ratpenat va trobar el lloc per dormir. Jaume I, en veure'l, no el va fer fora, al contrari: va manar que ningú el molestés. En agraïment, aquest ratpenat es va convertir en el súbdit més patriòtic de tots. Una nit el rei es va despertar en sentir un forts cops de timbal. En llevar-se, va comprovar que les tropes sarraïnes estaven a punt d'atacar-los per sorpresa. Després de la batalla que va permetre recuperar el Regne de València, Jaume I va demanar que es localitzés l'autor dels cops de timbal. Sorprès, va descobrir que havia estat el ratpenat, llançant-se contra el timbal, qui havia donat els cops fins a despertar-lo, i va decidir posar la bèstia dalt de l'escut de la ciutat. |
escut de València |
|
|
L'altra versió fa que el ratpenat es converteixi en un salvador directe. Diu la llegenda que l'animal es va interposar en el camí d'una fletxa que anava de dret al cor del rei durant la batalla de València. Llavors, Jaume I també va decidir posar la bèstia dalt de l'escut de la ciutat de València. |
|
|
Hi ha una tercera variant que explica d’una altra manera la relació de la rata pinyada amb el rei Jaume. Una nit la bestiola va niar en el casc del rei, el qual. en llevar-se l’endemà, quan l’agafà per posar-se’l es trobà amb les petites bèsties. Com que aquest animaló és emblema de la previsió i la vigilància, el rei cregué que la seva presència inesperada dintre de la seva tenda el prevenia d’un perill. Es posà en guàrdia, i descobrí una emboscada que els moros li preparaven, de la qual, en certa manera, el salvà la rata pinyada que simbòlicament el previngué del perill. |
|
|
|
|
|
l'oreneta |
Un altre animal dins la llegenda del rei és l'oreneta, que, igual que el ratpenat, també va fer niu a la tenda del rei quan havien acampat al Puig, a punt de marxar sobre Borriana. El rei Jaume I, en veure-la, va manar que ningú la toqués, i que no es desmuntés la tenda, fins que l'ocell i els seus pollets marxessin volant. |
|
|
|
|
|
|
|
el cavaller penjat |
|
|
|
Hi hagué un cavaller que va distingir-se extraordinàriament en la lluita contra els moros; tant, que el rei no volgué esperar a obtenir la conquista per a donar-li la part de la ciutat i els terrenys conquistats que li tocaven segons vell costum, sinó que el volgué premiar abans concedint-li uns títols i honors extraordinaris. La concessió omplí el cavaller de joia, fins al punt que no pogué resistir a la temptació d’escriure a la seva muller la nova. Encengué llum i fou tan poc discret que no es previngué perquè els seus enemics no ho veiessin. Els moros, prenent per punt d’orientació aquell llum, varen emprendre un atac contra el campament cristià. Indignat el rei, en saber que hi havia hagut qui havia encès el llum, preguntà qui era, i el féu presentar al seu davant. El cavaller explicà la veritat i el rei li encarregà que abans de trametre la lletra a la seva muller, li posés que quan la rebria ja fóra penjat, puix que havia estat prou indiscret per a encendre llum, els moros n’havien pres orientació i, en càstig el rei havia manat penjar-lo. Així ho escriví el cavaller, i el rei el féu penjar. |
|
|
|
|
|
la potada del cavall |
|
|
Al turonet del Puig que hi ha prop de València (on hi ha l’església de la Mare de Déu del Puig), hi ha un pou, avui eixut, conegut per la pota de cavall del rei Jaume. Segons conta la tradició, en aquell lloc tenia parada la tenda durant el setge. El lloc era, i és avui, molt pobre d’aigua, i el rei difícilment podia satisfer la set. Un dia de forta brega en què ni ell ni el seu cavall no podien beure, aquest donà un fort cop de pota a terra i va obrir un pou del qual brollà una aigua fresca i cristallina, pou ben conegut pels valencians. Encara se’n conserva el brocal, però és del tot eixut. |
|
|
|
|
|
sant Jordi ajuda el rei Jaume |
|
|
En el moment més àlgid de la batalla de València va aparéixer un brau cavaller muntant un cavall blanc, cobert per una lluent armadura, damunt de la qual portava una gran creu. Amb una llança com de foc donava llançades a tort i a dret i feia caure els moros a dotzenes. La sort de les armes aviat va decidir-se a favor dels cristians. Quan el triomf va presentar-se segur, l’esforça’t cavaller va desaparèixer. Tothom reconegué en ell Sant Jordi.
|
|
|
|
|
|
la presa de Xàtiva (el braç del rei en Jaume) |
|
|
Xàtiva estava molt ben fortificada i alguns cavallers catalans dubtaven de l'èxit de l'empresa. Jaume, indignat pel que ell creia covardia dóna un cop a la roca que hi havia prop de la tenda tot dient
|
- Més fàcil és al rei Jaume de prendre Xàtiva que foradar aquesta roca. |
Retirant el braç veié que havia quedat marcada la seva mà i tot el braç. Encara avui es pot veure la roca, i és coneguda en tota la contrada pel braç del rei En Jaume. |
|
|
|
|
|
la por i el respecte que els moros li tenien |
|
|
Els moros tenien al rei Jaume una por terrible i un profund respecte. Creien que la força de ll'host cristiana estava condensada en ell, menyspreant a tota l’altra gent. Després de la presa de Llutxent (vall d'Albaida), el rei abandonà uns quants dies la campanya per anar cap a València, encomanant l'exèrcit a Berenguer d'Entença. Al saber que el rei no comanava la host els moros van plantar cara, convençuts que els vencerien no havent-hi entre ells els braç de bronze i la mà de ferro del rei Jaume. Els catalans foren sorpresos en el precís moment que el noble cavaller Berenguer d'Entença i cinc capitans més anaven a rebre la comunió a la menuda església de Llutxent. Els sarraïns van entrar al temple abans de prendre ells la sagrada forma. El capità templer que les havia beneit les recollí i, perquè no fossin profanades, se les emportà a corre-cuita cap al proper poblet, ja saragossà, de Daroca i, en descobrir-les, veié que estaven tacades de sang juntament amb els corporals. El sagrat Cos de Crist posat en les formes s’havia ressentit de la represa mora, i havia sagnat de dolor. Formes i corporals es conserven encara en la població de Daroca continguts en una preciosa custòdia manada fer pel rei Jaume, que és una de les millors del món i una de les obres més valuoses artísticament considerada de l’orfebreria catalana.
|
|
|
|
|
|
la llàntia |
|
|
Jaume repartí la ciutat de València entre els cavallers que la van conquistar, en proporció a l’esforç que van aportar a la lluita. A l'nstal·lar-se els cavallers cristians, no es podien casar per no haver-hi en la ciutat donzelles cristianes casadores. Per suplir aquesta manca, el rei trameté set matrimonis a Catalunya amb l’encàrrec de reclutar cent donzelles que volguessin anar a viure a València, les quals ell dotaria perquè poguessin trobar marit fàcilment. Els va donar dot de manera proporcional a la seva bellesa, això és, a les més boniques de rostre i escaients els va donar un dot més xic que a les que no eren tan afavorides.
|
Aqustes donzelles aviat van trobar marit, però aquests matrimonis no van ser feliços, degut a les continues disputes entre marit i muller. El rei, volent posar fi a aquestes disputes, va prometre que regalaria una preciosa llàntia d’or fi al primer matrimoni que es presentés i provés que durant tot un any no havia tingut la més petita discòrdia, i la féu penjar a l’altar dels casaments (altar de la Seu de València on s'havien realitzat els casaments) , on acudí per veure-la tot el poble de València. |
Van haver de passar molts anys, tants que ja el rei Jaume era mort, i encara ningú no s’havia presentat a reclamar la llàntia. Un dia va presentar-se un dels marits i va reclamar la llàntia, ja que, segons deia, feia una munió d’anys que vivia en la major pau amb la seva muller. Un cop iniciada la investigació va resultar que el pobre home havia perdut el seny, precisament per haver-li fugit la muller amb un altre el dia abans. |
|
|
|
|
|
la lluna de València |
|
|
El rei Jaume demanà que fossin respectats tots els moros que, vençuda la ciutat, havien quedat dintre, i que fossin embarcats en galeres i conduïts a terres de Moreria, sense que ningú els causés cap dany ni molèstia. Foren reunits en una platja propera a la ciutat, que té la forma de mitja lluna, coneguda popularment per la Lluna, i allí foren carregades moltes naus, que feren rumb a Alger. Però els moros expulsats eren tants, que no hi varen cabre, ni molt menys; alguns milers hagueren de quedar-se en terra esperant el retorn de les galeres per poder-se embarcar.
|
Mentre aquella pobra gent esperaven la tornada de les naus, els cristians fanàtics, desobeint les ordres del rei, caigueren damunt seu i els mataren tots. |
Aquesta tradició és una de les que es donen com a origen del conegut proverbi quedar-se a la lluna de València, que es troba en quasi totes les llengües neollatines. No expliquem els altres orígens perquè no es refereixen al rei Jaume. |
|
|
|
|
|
EL GOVERN DEL REGNE |
|
|
|
|
|
el jueu i el cristià (enigma matemàtic!) |
|
|
En certa ocasió el rei Jaume volgué saber que en pensava la gent d'ell i la seva manera de regnar i, disfressat, emprengué un viatge pel seu reialme. Al ser alt i corpulent temia ser reconegut, per això decidí d'anar per les muntanyes parlant amb gent senzilla. Com que sempre anava per llocs quasi deshabitats i no acudia a hostals, es veié amb molta feina per a poder menjar.
|
Un dia es topà amb dos carboners que feien carbó en un bosc. Hi féu amistat i els digué si el volien convidar a dinar. Els carboners hi accediren. Tragué cada un la seva minestra; un d’ells, que era cristià, tragué cinc pans que tenia, i l’altre, que era jueu, en tragué tres. Entre tots tres es varen partir els pans, i, quan el rei els deixà, va donar-los vuit monedes d’or en pagament. |
El jueu tragué aviat els comptes dient que ja que eren vuit els pans que s’havien menjat i vuit les monedes, tocaven a moneda per pa, o sigui cinc per al cristià i tres per a ell. Al cristià, no li varen plaure els comptes, i resolgueren d’anar al poble veí a trobar el jutge perquè ho resolgués. |
El jutge va opinar que la partició no era justa i que devia fer-se d’una altra manera. Suposem que de cada pa, en feren tres llesques; resulta un total de vint-i-quatre llesques, i com que, segons deien el cristià i el jueu, tots havien menjat si fa no fa igual, cada u havia menjat la tercera part de les llesques, o sigui vuit. Dels cinc pans del cristià, n’havien sortit quinze llesques, de les quals se n 'havia menjat vuit i n’havia donat set al desconegut. Dels tres pans del jueu, n’havien sortit nou llesques, de les quals se n’havia menjat vuit i n’havia donat una al rei. Per tant, de les vuit llesques que havia menjat el rei, n’hi havia set del cristià i una del jueu; doncs, en partir les monedes, ja que n’hi havia tantes com llesques, era de bon sentit que en toquessin una per cada llesca, o sia set al cristià i una al jueu. I així fou feta la repartició. |
|
|
|
|
|
el tracte a les dones bordelleres |
|
|
En temps del gran rei, era costum dintre les esglésies de no barrejar-se els homes amb les dones; els homes es posaven al costat dret i les dones a l’esquerra. Era costum també que al moment d’elevar el Sagrament, els fidels que es trobaven dintre del temple s’abracessin amb els que tenien més a la vora i es fessin un petó a la galta en senyal de joia i d’humilitat. Un dia que la reina va anar a oir missa, una dona bordellera de les més fastigoses i antipàtiques de la ciutat es va posar a la seva vora per tal de rebre un bes de la reina quan arribés el moment de l’elevació i poder-se després vantar que amb tot i la seva baixa condició, els llavis reials s’havien estampat a les seves galtes. La reina, abstreta en l’oració, no va advertir qui se li posava al costat i, arribat el moment, amb tota dolença, seguint el costum, hagué de besar la cara d’aquella donota. Presa de gran fàstic, en tornar al palau contà al rei el que li havia passat. El rei s’indignà davant l’atreviment de la bordellera i volgué dictar regles perquè el cas no es reproduís. Manà que totes aquestes dones vestissin un vestit especial consistent en toca groga, com els jueus, i vestit talar sense cenyidor, objecte que, aquells temps, estava de gran moda i que constituïa un dels principals ornaments femenins. La roba dels vestits havia d’ésser de colors vius i virolats. Foren obligades, a més, a portar a la part inferior de les faldilles un ample farbalà de to grisenc, que rebia el nom de parranda. Aquesta indumentària obligada de tota dona de món, les distingia de totes les altres, i arreu on fossin podien ésser reconegudes al moment. Dintre del temple, no els fou permès de barrejar-se amb les altres dones, com fins aleshores. Fou habilitat un lloc a l’entrada de les esglésies, prop del cancell i entre els dos rengles d’homes i de dones, exprés per a ésser ocupat per les dones bordelleres. |
|
|
|
|
|
el rei i el papa |
|
|
Una vegada el rei Jaume va anar a Roma per fer-se coronar pel papa. El papa li digué que sí, que amb gran gust ho faria, però que, ja que hi eren haurien de parlar d'uns drets que el papa creia tenir a la Seu de Tarragona. El rei Jaume es va enfuriar en veure que el papa volia abusar d’aquella situació i, prenent-li de les mans amb una revolada la corona, li contestà amb energia: .
|
- No vull que em coroneu, perquè no en sou digne. De retorn a Catalunya, estudiaré què és això que em demaneu; si és de raó, us serà donat, i, si no ho és, us quedareu sense, per molt papa que sigueu. |
|
|
|
|
|
el trobador i el terrisser |
|
|
Trobant-se un dia el rei amb tota la seva cort a Perpinyà., el seu trobador va sortir a fer una passejada pels afores. Al passar prop d'un forn de ceràmica, va sentir com el terrisser cantava amb veu esquerdada i amb gran desentonament una de les seves cançons més estimades. El poeta es va indignar en veure tan maltractada la seva obra preferida i de fúria va entrar on el pobre terrisser tenia la seva terrissa eixugant-se al sol, i a cops d espasa i a puntades de peu la hi va trencar. Després de la trencadissa, se n'anà tranquil·lament.
|
El pobre terrissaire va voler saber qui havia estat l’autor de la seva desgràcia i, assabentat que era el trobador del rei, se’n va anar al palau a reclamar. Quan el trobador va saber que hi havia el terrisser, va sortir furiós i, en lloc d’escoltar-lo, el va maltractar . El pobre terrisser, desesperat, no parava de cridar. Arribà la seva veu a orelles del rei, que volgué saber què passava. En saber-ho, va dir al seu trobador que no tenia raó i l’obligà a pagar el perjudici que havia causat. Un cop fou reparat el mal, tragué del seu càrrec el poeta, car no volia tenir al seu servei ningú que fos tan avar de les seves obres que no pogués gaudir-se’n la pobra gent del poble. |
|
|
|
|
|
les diferències amb el duc de Montcada |
|
|
Després de la conquesta de Mallorca, el rei i el senescal de Catalunya, o sigui el duc de Montcada, tingueren unes grans diferències, ja que aquest no volia reconèixer en certs punts la reial hegemonia. No havent-hi manera d’entendre’s, el rei va atacar el duc,i assetjar el seu castell. El setge va durar molts mesos de manera inexplicable.
|
Un dia va sortir un emissari del castell amb l’encàrrec de dir al rei que el duc volia parlar-li. El rei cregué que era per tractar de la rendició, i seguint l'emissari va acudir al castell, on el duc li tenia preparat un gran convit en què li va servir peix acabat de pescar. El rei quedà meravellat i no comprengué aquell misteri, i com que el duc no's volia desdir, resolgué alçar el setge. |
A poc tret de la muralla del castell hi havia la boca d’una cova que ha subsistit fins fa molt poc la qual arribava, segons uns, fins al Besòs, on anaven a pescar els soldats del duc a estones de lleure o a proveir-se de tota mena de vitualles, que anaven a adquirir a les viles veïnes. Altres diuen que la cova tenia sortida no al Besòs, sinó a la platja, prop de Badalona. |
|
|
|
|
el sabater |
|
|
Prop del palau reial de Barcelona vivia un sabater molt alegre i cantador, que es passava tot el dia cantant i treballant amb gran delit, de manera que va arribar a fer-se pesat i molest a les orelles del rei, que va decidir donar-li una quantitat, perquè pogués viure sense treballar es comprés una finca i anés a viure ric i feliç en un lloc ben allunyat del palau on la seva cantúria no pogués ferir les orelles reials.
|
En efecte, quan va ésser ric, el bon sabater va anar-se’n, no es diu on, però en un lloc molt separat del palau, on va viure sense treballar. Però aquella nova vida no s’adaptava al seu temperament. Sempre temia que podrien robar-lo; creia que tothom que se li acostava podia ésser un lladre; temia que en menjar no l’emmetzinessin, temia menjar poc perquè no estigués anèmic, ni menjar massa perquè no li fes mal. Acabà per canviar-se en tristesa aquella gran alegria que sempre havia tingut. |
Veient un dia que la riquesa li era causa de tristor i malestar, resolgué anar a trobar el rei Jaume, tornar-li els diners i li va explicar el que li passava: que era més ric sense diners i amb tranquil·litat que no amb fortuna i inquietud. |
|
|
|
|
|
segrestat per uns lladres |
|
|
En una ocasió anava de cacera amb un gran nombre de cavallers i, sense saber com, es va perdre dels que l’acompanyaven trobant-se sol enmig d’un bosc. De sobte se li presentaren una colla de lladres, que es varen pensar que era un cavaller i el varen fer pres. El van portar a una cova amb el propòsit dedemanar-ne un rescat. Digueren que es tragués les joies que portava, majorment un ric i valuós collar d’or, del qual penjava com a miniatura una petita flauteta esmaltada, de gran valor com a joia. El rei digué que no s’oposava a donar-les-hi, però que aquella flauteta era un record de família, que abans de desfer-se’n sentiria un gran goig a poder-la sonar una mica, com acostumava a fer moltes vegades. Els lladregots no varen comprendre l’abast de la demanda i, desitjosos de satisfer el seu hoste amb l'intent de cobrar-se car el seu rescat varen deixar que el rei fes un xic de música. Aquest es posà a tocar una passada que li agradava molt i que prou bé coneixien els seus servents i majordoms per haver-la-hi sentit tocar moltes vegades. Els criats del rei i els seus companys de cacera, que ja feia estona que el cercaven, en oir el so de la música, varen reconèixer al moment qui era el qui tocava, i seguint el rastre del so varen comparèixer a la cova en gran tropell; assabentats del que passava, varen agafar els lladres i alliberar el rei.
|
|
|
|
|
|
el bisbe de Girona |
|
|
Durant un temps, el bisbe de Girona va ser confessor del rei Jaume. A la cort s'havien format bàndols i el bisbe es comptava entre els contraris al rei. En una confessió va fer certes preguntes al rei i aquest, ignorant el parer del prelat, s’hi va descansar. El bisbe va fer mal ús del secret de confessió i va contar als seus amics, enemics del rei, el pla contra seu; aquests, previnguts del que estava a punt de passar-los, varen tallar la retirada al rei i li feren fracassar els plans. El rei comprengué el que havia passat i féu comparèixer a la seva presència el bisbe, que acabà per confessar que l’havia traït revelant el secret de confessió. El rei, per escarment i càstig, li féu tallar la llengua.
|
Hi ha variants que diuen que no va ésser un secret d'Estat, sinó unes trampes amoroses de les quals va fer un sermó criticant la conducta del rei. El tallament de la llengua és un fet històric, però la part tradicional i llegendària del cas és el motiu que induí el rei a prendre una mida tan enèrgica. |
|
|
|
|
|
la Mare de Déu de la Mercè |
|
|
Una nit el rei Jaume somnià que la Mare de Déu li parlava, que li retreia la conveniència que els cristians fessin més del que feien per redimir els fidels que, per accions de guerra o presos pels vaixells corsaris en les seves continuades incursions per les nostres costes, queien en mans dels musulmans. Aquests presoners es consumien per les presons de Moreria, on els feien treballar en les feines més dures i pesades, i gairebé no els donaven menjar, per la qual cosa la majoria emmalaltien i morien sense poder retornar a l’escalf de la seva llar. La Mare de Déu prometé al gran rei de baixar un dia a veure’l personalment per veure si hi havia manera d’organitzar la redempció dels captius, i li encarregà que mentrestant anés pensant quina podria ésser la manera eficaç d’assolir-ho.
|
El rei va pensar que, malgrat era molt loable, no passava de ser un somni més però al parlar amb Ramon de Penyafort i Pere Nolasc aquests li van dir que havien somniat exactament igual que ell. Els tres van fer oració i van prometre a la Mare de Déu que farien el que podrien per satisfer el seu desig i la seva voluntat. |
La nit següent, la Verge es presentà una altra vegada en somni als tres iniciats i els digué que l’endemà. (en una hora que els va fixar) estiguessin reunits tots tres, ben sols, a la sala del Tinell del palau reial, on ella faria cap per parlar-los personalment. A l’hora anunciada, embolcada amb un núvol blau i acompanyada de nombrosos angelets que li feien escorta, aparegué la Mare de Déu a la sala del Tinell. Convingueren la fundació de l’ordre mercedària, la qual procuraria de recaptar diners, per tots els mitjans possibles, per tal de comprar amb ells la llibertat dels presoners cristians en poder dels musulmans.. L’ordre rebé el nom de la Mercè, ja que es considerà com una gran mercè la que es feia als captius obtenint llur llibertat, i fou creada també una nova advocació mariana, la Mare de Déu de la Mercè, sota la protecció de la qual fou posada la nova ordre, que prengué també aquest nom. |
|
|
|
|
|
el sant innocent |
|
|
En certa ocasió el rei Jaume féu una visita al dux de Venècia. Aquest se’n senti molt honorat i volgué demostrar al nostre rei el plaer que sentia de tenir-lo com a hoste i comptar amb la seva amistat, i li ofèn el present del cos d’un sant innocent. El rei tingué gran goig amb l’ofrena, i més encara que el rei, la reina, que acompanyava aquest. Sense saber com la relíquia es va perdre i el servei no sabia com dir-ho. La reina, en arribar en una de les poblacions del trànsit, desitjà veure’l i aleshores hagueren de dir-li que l’havien perdut. El disgust va ser gran: al fet de pèrdua de la relíquia se li afegia el destret que se'ls feia als dux de Venècia.
|
Arribats els reis a Barcelona, varen saber amb gran sorpresa que el cos del menut sant s’havia presentat un dia a la catedral barcelonina. Amb gran alegria va ser portat a Palau, d'n va desaparèixer i va tornar a la Seu. El rei va fer donació del cos sant a la Seu, on encara és, venerat, a la primera de les capelles de la girola, que cau a l’esquerra de la porta de Sant Iu si s’entra al temple per aquesta. |
|
|
|
|
|
l’argenter jueu |
|
|
En certa ocasió, el rei desitjava comprar unes joies, i acompanyat de la seva cort, perquè li donessin parer, va visitar la casa d’un argenter jueu. Al cap d’una estona que hi eren i quan ja havien vist moltes joies, l’argenter li digué que li mancava un valuós anell. Per tornar l'anell i no posar en evidènvia al lladre, que evidentment era un cavaller del seguici el rei manà que es posés enmig de la botiga una grossa olla plena de serradures i tots els presents començant per ell, posarien la mà tancada dintre de la marmita i la'n traurien oberta. L’ordre del rei fou complerta i aparegué l'anell sense que hi hagués deshonor per a ningú.
|
|
|
|
|
|
el carboner |
|
|
Anant un dia de camí el rei Jaume, va demanar per beure a la la barraca d'un carboner. Satisfeta la set es va adonar de la gran pobresa d’aquella barraca i del dur treball del pobre carboner, i pensà que, amb tot i la duresa de la seva feina, devia guanyar ben poc. Va preguntar-li quin profit treia del seu treball, i el carboner respongué que no excedia deu sous diaris.
|
-I amb tan poc podeu viure? -preguntà el rei. |
-No tan sols visc, sinó que pago el que dec, estalvio per a la vellesa i encara tiro per la finestra. |
Les paraules del bon home sorprengueren el rei, el qual demanà que li aclarís com s’ho feia per a poder obtenir un rendiment tan gran d’un guany tan xic. |
-Senzillament, tinc una llarga família que mantinc; d’ella forma part la mare, la qual he de mantenir per pagar un deute contret; mantenint els meus fills, si són bons com jo sóc i com espero, puc suposar que quan arribaré a vell i no podré treballar, faran amb mi com jo faig amb la mare, i així, en certa forma, estalvio per a la vellesa. Tinc tres filles, de les quals poca cosa puc esperar quan siguin grans, i estimo que el cabal que els dedico és igual que si el tirés per la finestra. |
L’explicació del carboner va satisfer molt el rei, que la trobà molt graciosa i enginyosa; però li demanà que no la contés més a ningú abans d’haver-lo vist a ell cent vegades. |
Trobant-se un dia el rei entre la seva cort parlant de diverses coses, oferí als seus cavallers l’enigma de la vida del carboner i prometé un premi al qui l’endevinés, dintre d’un període de temps. |
Un dels cortesans que mig sabia la ruta feta pel rei temps abans emprengué el mateix camí per veure si trobava el personatge inspirador de la pregunta. En efecte, es topà amb la barraca del carboner, féu amb ell conversa, i aquest li contà el mateix que al rei; però, en demanar-li que li expliqués l’endevinalla, va dir-li que no podia fer-ho, ja que, temps abans, un alt senyor hi havia passat i li havia promès que no la contaria a ningú més sense haver-lo vist primer cent vegades, i que no l’havia tornat a veure. El cavaller trobà aviat la solució: donà al pobre carboner cent monedes que portaven la figura del rei, les hi féu comptar i mirar, i així aquell hagué ja vist cent voltes la cara del rei i pogué, amb tranquil·litat de consciència, explicar al desconegut el sentit del seu enigma. |
El cavaller tornà a Barcelona, esperà el dia que finia el termini donat pel rei. En preguntar aquest si hi havia algú que l’hagués endevinat, li contà la solució ; aquest restà meravellat i comprengué que no havia estat obra de l’enginy del cavaller, sinó que el carboner, mancant a la paraula, havia revelat a un altre el sentit de l’endevinalla. Furiós, manà cridar el carboner amb el propòsit 'de castigar-lo; però el pobre home li digué que sí que l’havia vist cent vegades en l'encuny de les monedes que li havia regalat el cavaller perquè li descobrís la solució. El rei veié com hi havia hagut qui havia estat més llest que ell i no pogué fer res al pobre carboner. |
|
|
|
|
|
l'abat d'Escala Dei (o l'abat de casa Bernarda, versió mallorquina) |
|
|
Anant de cacera pel Priorat, el rei es va perdre i quedà sol amb tres o quatre dels seus cavallers. Després de molt caminar sense saber on eren, van fer cap al monestir d'Escala Dei. Varen demanar que els acollissin, i no cal dir que ho varen fer. L'Abat, volent-los regalar i obsequiar no parava de voltar el rei fent-li mil preguntes i afalacs, i sobretot, ponderant-se la saviesa i el talent, cercant poder treure de la reial visita algun profit per al monestir. El rei estava malhumorat per haver-se perdut; es sentia molt cansat i tenia més ganes de menjar i descansar que no pas d'aguantar la pesada conversa de l'Abat. Enutjat per la gran ponderació del seu talent i saviesa, li digué, per treure-se'l del davant:
|
-Ja que sou tan savi com dieu, fa anys que cerco pertot arreu saber tres coses que ningú no em sap dir; si vós me les dieu, donaré al monestir el títol de reial; però, si no me les aclariu, us faré penjar. Escolteu: primera, quin serà el darrer dia del món? ; segna, quant de temps es necessita per a donar la volta al món? i, tercera, quina és aquella cosa que jo tinc per certa i no ho és? Deu dies us dono perquè em porteu al meu palau la resposta. |
Les demandes del rei varen capficar molt seriosament l'Abat, que, tal com el rei volia, ja no va tornar a importunar-lo. Hi havia al convent un llec mig beneitó, que feia de porquer que va dir que li semblava que aviat ho tindria resolt. Així el van trametre al palau com si fos el veritable Abat. Presentat al rei, aquest li repetí les tres preguntes. El llec contestà : |
-Senyor, el món s’acabarà el darrer dia; la volta al món, la donareu just amb vint-i-quatre hores, si podeu penjar-vos de la lluna, i, amb tot això, vós us penseu certament parlar amb el pare Abat d'Escala Dei, i no féu sinó parlar amb el porquer de la comunitat.-
|
El rei degué reconèixer que les tres difícils i complicades preguntes que havia fet havien estat justes i contestades degudament. |
|
|
En la versió mallorquina es dóna el fet com a succeit a l’abadia de la reial casa Bernarda, propera a la ciutat de Palma. Entre les preguntes fetes pel rei, hi ha aquesta: Quina serà la cosa capaç de fer-me riure?, a la qual el llec replica entrant a la sala del tinell reial, mig embolicat amb els hàbits, i cau a terra tot fet un fardell, sense acabar-se’n desembolicar, enfarfollant-se més com més se’n vol desprendre. Causa la riota de la cort i del rei i respon així la primera pregunta. També es pregunta on és el centre del món. El llec assenyala un punt de la sala dient que és justament allí, i convida també el rei i la cort que ho mesurin. També es pregunta quants cabassos de terra caldria per a transportar una muntanya, sempre coneguda dels oients. Respon el llec que n’hi hauria una sola cabassada si el cabàs era prou gros. |
|
|
Aquesta tradició està molt estesa, no ja en català sinó en altres llengües llatines, i no cal dir que és atribuïda a molt diversos personatges. Les preguntes varien també. És molt corrent la de voler saber quant val el rei, a la qual respon el llec:- Vint-i-nou diners i mig, resposta que excità la còlera del rei. Es defensa el llec dient que si Jesús en va valer trenta, el monarca no pot valer tant. En altres, es demana la distància de la terra al sol, a la lluna ... I contesta una xifra qualsevol. Replica tot seguit que, si en dubta el rei, que ho vagi a mesurar; i ha d’acceptar-ho. La tercera pregunta és sempre igual.
|
|
|
|
|
|
la vellesa |
|
|
|
|
Quan el rei fou vell, patia d’ofec i es va retirar a viure a Valldemosa. Per tal de fer una ica d'exercici. sortia a passejar per la muntanya del Teix. Un dia que hi pujava, li sortí al pas un homenet i li oferí un vas d’aigua. El rei el begué amb goig i, en agraïment, deslliurà de delmes reials la muntanya i tota la seva rodalia.
|
|
|
Passades les cases del Teix hi ha una rústega construcció mig enrunada, coneguda per caseta del rei En Jaume. Més enllà hi ha un clot natural on s’embassa l’aigua, dit també es Cossiet del rei En Jaume, i, prop d'allà, un relleix un xic aplanat en la muntanya, rep el nom de la Cadira del rei En Jaume, llocs tots ells visitats i habitats pel gran rei en la vellesa, segons la veu popular. |
|
|
|
el Puig de les Bruixes |
|
|
Entre Llucmajor i Algaida, cap al paratge de Son Saleta, hi ha un turó anomenat el Puig de les Bruixes, que té la forma d’un rusc, en el qual, segons la veu popular, niaven les bruixes, com també en un catau a mig aire del puig conegut per la Cova Roja.
|
|
|
Expulsats els moros de l’illa, varen quedar-hi aquestes bruixes, que feien impossible el trànsit per aquells viarals mortificant tots els vianants. En donaren compte al rei Jaume, i aquest se n’hi anà un dia amb la seva carrossa, dos capellans i un escolà, i pujà puig amunt. Els capellans varen beneir el cim per esquivar els mals esperits; però l’escolà, esporuguit va escapar-se i es situà dalt d’un altre cim proper, conegut encara avui pel Puig de l’escolà. |
|
|
La reial carrossa va deixar al seu pas unes profundes roderes al camí, que encara avui es poden veure. |
|
|
|
|
lluitar sense forces |
|
|
Els moros estaven enamorats de l’illa de Mallorca, i esperaven que el rei Jaume morís per intentar la reconquesta de l'illa. Un dia va córer el rumor que el rei Jaume havia mort, i es varen armar nombroses galeres rumb cap a Mallorca. Desembarcaren a la punta N'Amer. El rei era tan vell que ja no s’aguantava, però en assabentar-se del desembarcament, va manar que el posessin damunt del seu cavall i, ben lligat (ja que no es veia amb cor de mantenir-s’hi), va disposar que l'aviessin cap a la morisma. El s¡desig del rei va ser acomplert, i el cavall va engegar-se contra els moros, que, en reconèixer el rei, van fugir corre-cuita, van embarcar a tota pressa i tornaren a la moreria. La sola vista del rei els havia causat tanta por que no s’havien atrevit a enfrontar-s'hi
|
|
|
|
|
|
el testament |
|
|
|
|
En morir, el rei va manar en testament que el seu cos fos embalsamat, i ben guardat el seu cavall, i que mai per mai que es tingués nova que els moros tornaven a desembarcar a l’illa, fos altra vegada cavalcat el seu cos mort dalt de cavall i engegat aquest contra els moros, que ell sabia prou bé què havia de fer; que la seva sola figura ja seria prou per a allunyar els moros. |
|
|
|
|
|
la mort |
|
|
|
|
El rei Jaume morí en una crua batalla, feta que tingué lloc un dimarts. La seva pèrdua fou considerada com una dissort tan gran que des d’aleshores sempre més ha estat tingut el dimarts com a dia malastruc.
|
|
|
Hi ha una variant de la tradició que diu que en aquest dia fou la batalla de Fraga, en la qual morí el rei Alfons el batallador, la qual fa derivar també d’aquest fet el mal averany del dimarts. |
|
|
Cal remarcar que la superstició del dimarts és universal; els egipcis ja la creien i se l’explicaven atribuint li aquest dia el naixement de Tifó, la divinitat del mal, segons la seva teogonia. La nostra tradició no és més que l’explicació catalana al mal averany del dimarts. |
|
|
|
|
|
el rei al cel |
|
|
Diuen quan va morir el rei En Jaume, el diable es volia emportar la seva ànima, ja que deia que en vida havia pecat molt. Al tenir notícia de les intencions d'en banyeta va baixar del cel l'arcàngel sant Miquel, amb les seves balancesi seguit d'un gran estol d'àngels, preparat per pesa l'ànima del rei. L'arcàngel va sostenir, "in person", les balances. Els diables no paraven de posar, damunt d'un dels plats, pecats i més pecats, que, segons deien, havia comès el gran rei. Els àngels van portar només una pedra i una fusta de cada una de les moltes esglésies que el rei havia fet aixecar en les moltes ciutats, viles i pobles reconquerits als moros, i el plat dels àngels va pesar mil vegades més que el dels diables, els quals se'n van haver de tornar a l'infern amb la cua entre cames, mentre que l'ànima del gran rei, acompanyada per milers i milers d'àngels, que havien vetllat per ell, pujava triomfant al cel, semblantment a com s'havia passejat el seu exèrcit triomfant per la Terra. |
|
|
|
|
|
|
|
|