El pais d'iràs-i-no-tornaràs
Les dames blanques
· Fantasmes i ànimes en pena
Vampirs
 

 
L'altre món
Totes les cultures tenen un o altre concepte de què passa un cop morts. Els diferents mites, grecs, romans, àrabs, catòlics han anat cobrint les idees d'ultratomba que existien primitivament. Com sempre, enmig de les rondalles trobem, emmascarades de religió, pistes de com pensaven els nostres avantpassats. També hi trobarem els no morts, els vampirs que aquí també en tenim...
 
  EL PAÍS D'IRÀS-I-NO-EN-TORNARÀS
 

País més enllà de la mort. El reialme dels vius i el dels morts està separat per un riu, una vall molt fonda o bé un mur blanc. D'aquest país, o a voltes castell, se n'expliquen algunes rondalles.
En Pere Botero era boter d'ofici i es deia Pere Cots. Era nascut a Tordera, fill d'un pagès que havia contret deutes amb el notari d'Hostalric, per fer front a les sequeres de la segona meitat del segle XVI. Quan l'home i el notari van morir, el fill d'aquest darrer va reclamar-li el deute a en Pere, malgrat que aquest ja estava cancel·lat. En Pere , que no tenia prou diners, va fer cap a Massanet on tenia uns amics que el podrien ajudar. En arribar a l'es
tany de Sils, l'home es va trobar a l'Infern sense saber com. Allí, el notari pare, penedit, li va dir on havia amagat els papers de la cancel·lació del deute. Quan va sortir de l'infern es va trobar a Villa de Malverde, Granada. Després d'un llarg viatge va tornar a Tordera i va recuperar els papers, liquidant el deute. No cal dir que aquesta història va aixecar molta polseguera.

Em fa saber Josep Maresma de Tordera, de l'associació cultural Pere Cots, que en Pere Botero es deia Pere Porter i el que feia botes era el seu avi. De tota manera tant Amades com Soler i Amigó donen com a bo Pere Cot o Cots  com a nom del personatge, encara que el darrer afegeix Porter.

MARTA, MATRA o FILADORA.- Semblant a les parques romanes o les moires gregues na Marta fila el fil de la història passada i futura, lligant la vida dels que acaben amb la dels que tot just comencen. També són, poden ser en plural, les que reben els esperits dels morts, els reencarnen i donen nova vida per a la producció de nous fills. També se l'anomena BALANGUERA.

CAVALL INFERNAL.- Cavall terrorífic que apareix directament de l'infern per portar-hi a tots aquells que han fet mofa de la mort o dels difunts

 

 

 
 
  LES DAMES BLANQUES
 

No son abundoses, però alguna n'hi ha. Diu Miguel G. Aracil al seu llibre Guia de Seres Fantásticos de los Países Catalanes, que, quan el vent fa encongir l'ànima en plena nit hivernal, i els arbres sacsegen els seus braços com grans fantasmes, en aquest moment apareix la dama blanca des del més pregon de la boscúria i, immediatament, tot soroll es deté, deixant pas a aquesta missatgera de la mort.

La Dama Blanca d'Auvinyà (Andorra). A Auvinyà, en una masia damunt el camí de la Seu, vivia una dona que, pel fet de vestir sempre d'aquest color, se la coneixia com La Dama de Blanc. Aquesta dona tenia males relacions amb el bisbe de la Seu i amb els capellans en general. El clergat andorrà va començar a fer còrrer la brama que la dona practicava arts ocultes, màgia. Una nit de lluna, quan el bisbe anava cap a Andorra, la Dama sortí al camí i, fent-li un senyal, es va emportar el bisbe al bosc. A l'endemà el bisbe tornà desencaixat i tremolòs i mai més volgué tornar a agafar aquell camí. Molt temps després d'aquest fet informaren al bisbe que la Dama havia desaparegut, el bisbe s'atreví a tornar a viatjar a Andorra, però un dia desaparegué

. Des d'aquell dia un llop negre va començar a rondar pels boscos del principat. Un dels síndics va organitzar una partida i va matar el llop. El cavaller va començar a tenir mals sons i a perdre la salut. Va reaparèixer la Dama de Blanc i se li va demanar que guarís el síndic. Ella va dir que no podia i que la culpa era del bisbe que s'havia convertit en el llop. La dama va profetitzar que, mentre ella existís Andorra continuaria sent un país independent. Diuen que ara encara se la veu caminar pels boscos d'Auvinyà...

La Dama Blanca d'Es Vedrà (Eivissa). Cap a 1855, el mosèn lleidatà Francesc Palau, ultraconservador, va ser desterrat a Eivissa. Allà va començar a fer extranys recesosa l'illot d'es Vedrà. Allà va xcomençar a tenir aparicions d'una nena vestida de blanc. El capellà, actualment beatificat, tornà a Eivissa i parlà de les aparicions que ell va atribuir a la Verge. Des d'aleshores moltes persones van a l'illot esperant veure-la i algunes parelles de recen casats deixen ofrenes de flors a la conva on, suposadament apareguú la Dama Blanca.

La Dama Blanca encantada de Can Fàbregues. A Mediona (Alt Penedés) diuen que a la Cova del Bolet, guardada per terribles serpents, viu una bella dama encantada per una bruixa. Apareix només la nit de Sant Joan per rentar la roba, blanca, de tot l'any. Llegendes molt semblants es troben a Castellví de la Marca i Marmellà. 

La Dama Blanca Son Caulelles (Mallorca). Apareix en els boscos deshabitats de Sa cabaneta cap a Pòrtol. És la missatgera de la mort, semblantment a la Santa Compaña gallega o la Hueste asturiana, anuncia que algú del poble va a morir. No necessàriament ha de ser la eprsona que l'ha vista. Segons la tradició la dama Blanca és la pròpia Mort.

Sa Mala Dona (Capdepera, Mallorca). Designen un tipus de boira, molt gruixuda, senyal de tempesta. A vegades aquests núvols adquireixen la forma d'una dona blanca gegant, embolicada en un sudari.

Ses jaies blanques (Formentera). Extranyes criatures que vivien, o viuen, a la zona de La Mola, i apareixien a les nits pels penyasegats, cridant i gemegant espantant els pescadors.

   
 
  FANTASMES I ÀNIMES EN PENA
  Por . La Por persegueix a qui camina, sol, de nit o al capvespre. No és una fantasma, no és tangible ni és fàcil descriure-la. És una llum, un moviment fugisser, una ombra. També es fa present al que dorm i el desperta el cruixit de les bigues, una trencadissa de plats, un soroll desconegut. També s'intueix en la tempesta d'estiu, enmig de la pedregada, en la boira més espessa... També s'anomena així a la mena de fantasma que ronda pels volts dels monuments megalítics a Mallorca
Cases de sa Por. Cases en que es produeixen fenòmens estranys ("poltergeists"). Sa Por es el fantasma que produeix aquests fenòmens
Bubotes . De Mallorca ens arriben les autèntiques fantasmes "de llençol", que ronden cruïlles i cementiris per espantar als vius. Dien a Andratx que hi ha bubotes de cementiri, de fora vila, de carrer, de casa i de contraban. Les pitjors són les de cementiri que surten amb les primeres ombes, quan tothom orna del camp i passa per davant del cementiri, només per espantar-los.
   
ÀNIMES EN PENA. No podria faltar en aquesta alegre pàgina una relació d'algunes ànimes en pena (a vegades dites fantasmes, en femení, en català) més "famoses"...
Artús el Damnat. Sembla que va sobreviure i es va exilar a Catalunya. Aquí, a la missa del Gall de Santa Eulàlia de Provençana, Barcelona, mentre consagraven, va pasar una llebre i la voler encalçar. Ara cada any en aquesta nit corre pels aires fent sonar el corn.
La Bugadera. No es podia rentar ni cosir per Corpus, Dijous ni Divendres Sants. Una bugadera incrèdula va anar a rentar al riu un d'aquests dies i el riu va sortir de mare i se la va endur. Ara és una ànima en pena i se la veu difuminada entre la boira o se senten els cops del picador.
El Comte Arnau.
El Comte de Montcada. Guillem de Montcada (s. XII), rival de l'arquebisbe de Tarragona el va assessinar quan aquest anava a Roma, al peu del Turó de Montcada. Cada dissabte, al punt de mitjanit es veu al comte baixar a tota pressa fins al peu del turó. Un cop allí desapareix fins al dissabte següent.
La Dama Blanca.Varietat de la Dama Blanca citada abans, aquí, però no és la missatgera de la mort sinò una ànima en pena. Rica dona vídua que, per error i per egoïsme va matar els seus dos fills per tal de casar-se amb un caçador. Quan es va adonar del que havia fet es va morir. Moltes nits de mal temps surt per la muntanya a la recerca dels seus fills.
Filles del Rei Herodes. Castigades amb motiu de la degollació del baptista, a voltar pel món sempre dansant. Un dia al passar pel Segre gelat, es va trencar el gel i van ser decapitades al tornar-se a gelar el riu. Ara, cada nit de Sant Joan, continuen ballant sense parar. Qui les troba no pot resistir la temptació de seguir-les.
Gos Nonell.
L'Home de la Lluna. Ànima en pena que recorre la serra Cavallera (Ripollès) deixa al seu pas els rius eixuts i no pot mai apagar la seva set i no pot restar a l'ombra de cap arbre perquè  aquests moren  al seu entorn. Està condemnada perquè va refusar donar aigua a Jesus camí del Calvari.
El Mal Caçador. Condemnat a caçar per sempre, per haver-se aixecat de la missa en el moment de la consagració per tal d'encalçar una llebre blanca que va veure passar. Correrà eternament darrera la llebre sense atrapar-la mai.
Malcus. És el soldat al que sant Pere va tallar l'orella i Nostre Senyor va reimplantar-li. Per comptes d'agrair-li el va bufetejar. està condemnat a donar bufetades a una roca eternament, tancat en una cova o soterrani. Se'l pot sentir com bufeteja la roca els Dijous Sants cap al migdia posant l'orella a terra.
Pauet (Barcelonès). Infant que va caure a un pou i que, de vegades, plora des de sota el pou perquè no vol estar sol. Si hom s'hi aboca, es arrossegat cap avall.
Pertenidor. Ànima en pena que erra de nit i va repetint allò que sent. Deuen ésser una espècie d'esperits de l'eco. Cal no parlar fort per evitar-los fer patir.
Pilat. Ja que va signar l'execució de Jesús està condemnat a signar a les parets del pou on està. La ploma xerrica i Pilat passa l'eternitat en un continuu esgarrifar-se.
Rosegacebes. Un camperol d'Urtx anava a robar cebes del seu veí. L'home, que nosabia qui li buidava l'hort, va maleïr per tota l'eternitat aquell que li robava. La maledicció va fer efecte i el lladregot passa l'eternitat rosegant cebes. Si trobeu pel camí una ceba rosegada, ja ho sabeu...

El Trib Real . És una colla confusa d’homes i dones que volen de nit, travessant els núvols, cantant i ballant entre crits, cançons i música de guitarra, sense repòs, per tota l’eternitat. Ho fan per un castig que els va ser imposat perquè quan vivien no tenien cap mirament per res ni per ningú.

El Trib Real espanta sobretot els homes als que els agrada molt el ball o que tenen massa ànsia de festa, per tal d’avisar-los.

La Vella del Llavador (safareig). No se sap com es diu, ni tan sols si té nom, però a la mitjanit o a la matinada, renta roba en safaretjos apartats,obsedida en rentar, aclarir la roba,sense descans. És una vella de figura seca i llagaruda. D'entre les robes negres surten les mans, de pell i os, amb dits prims i ossuts.

 
  VAMPIRS
     No hagués dit mai que a casa nostra tinguèssim representants d'aquesta extranya raça de no morts pòpularitzats per Bram Stocker i les pel·licules de Boris Karloff o Christofer Lee. Doncs sí, en tenim tres exemples i un d'ells també és comte!

Estruc o Struch, seria un noble d'origen germànic de la cort de Pere II , que s'havia destacat en la batalla de Las Navas de Tolosa. Ja ancià, va ser enviat al Pirineu per perseguir bruixes i pagans, al seu castell de l'Alt Empordà i allà, per l'acció de fosques forces malèfiques, es convertiria en un xuclador de sang.
Aquesta història a vegades es situa al 1173, època del rei Alfons II. Aquest s'enfrontava a problemes de normalització religiosa al seu territori: temia que els seguidors del paganisme, encara nombrosos entre la gent que vivien al Pirineu, poguessin cooperar amb els musulmans del sud per derrotar els senyors cristians. En col·laboració amb el Bisbe de Barcelona, Guillem Torroja, van demanar al Comte Guifré Estruch que llancés una campanya de persecució de pobladors no cristians a la comarca de l'Empordà, per a la qual cosa li va cedir el castell de Llers. Aquest Guifred Estruch estava molt bé considerat en la Cort de Barcelona des dels temps de Ramon Berenguer IV, ja que havia triomfat contra el rei moro de València, i col·laborat decisivament a la presa de Tortosa en 1148, i les de Lleida i Fraga en 1149. La traïció del capità del seu exèrcit, Benach, que el va enverinar pel despit de Núria, filla d'Estruch, va ser seguida per l'assassinat de diverses persones acusades de bruixeria. En el procés, el comte assassinat s'hauria convertit en un no-mort. Aquest Estruch, rejovenit, només sortia de nit per xuclar la sang d'aquell que arreplegava i seduir i violar jovenetes, deixant-les embarassades, encara que al cap de nou mesos parien petits monstres que morien just al nèixer, ja que els vampirs no poden tenir fills.

Sembla ser que la llegenda es basa en la figura real d'Arnald Estruc (Arnallii Estrucionis), casat amb Arnaldeta que està enterrada a Sant Feliu de Girona. Aquest personatge coincideix temporalment amb el de la llegenda. La llegenda explica que Arnald, que era un home bo i valent en vida, va esdevenir el més cruel dels vampirs fins que un ermità jueu va fer un ritual antiquíssim basat en la càbala i el pobre Arnald va poder reposar en pau. En una altra versió és una monja anciana que li clava una estaca al cor qui trenca la maledició.
De tota manera sembla ser que del nom d'Estruc sorgeix la frase feta "tenir malastruc" o " tenir malastrugança", encara que el mestre Coromines ens digui que és un mot "derivat de malastre amb el sufix -uc que trobem en el mot astruc ‘feliç’". Com diuen els italians "si non é vero, é ben trobato".

L'Ugarès.  Segons sembla era un ésser nascut i criat prop d'Amer. Tal vegada poseït per l'esperit maligne d'un úngul (raça de ferotges guerrers arribats a l'Alta Edat Mitjana a Catalunya, procedents del Caspi), que eren afeccionats a la màgia d'ultratomba. Aquest ésser es va retirar a la muntanya, on vivia en un megàlit. Es diu que va morir el segle X en una batalla, en la qual va sofrir un atac de possessió que va descarregar contra els seus enemics. Després, al segle XV, es va construir un castell on havia estat enterrat, just en el megàlit on va viure: el castell d'Estella. Durant les obres i després ja construït hi va haver tota classe de desgràcies, com malalties, plagues i morts estranyes. El que va erigir el castell també ha passat a la història amb el nom d'Ugarès i es va dedicar ha realitzar tot tipus de barbàries com assassinar nens i després beure's la sang d'aquests i menjar-se els seus cossos (deien que li havia posseït l'esperit de l'antic Ugarès). Tots els habitants de la vila deien que mai no envellia i que endevinava el futur. El 1427 hi va haver un terratrèmol a la zona i tots van creure que Ugarès havia mort, però el 1483 van aparèixer de nou les epidèmies i les desaparicions de persones i durant segles la llegenda dels Ugarès va perviure.

Un vell conegut nostre, el comte Arnau, també té una de les seves múltiples llegendes relacionada amb aquest món vampíric:

Sembla ser que el comte va prometre una mesura de blat a tot aquell que li subministrés una mesura de pedra per a la construcció del seu castell. Una vegada construït el mateix, Arnau no va complir la promesa feta als seus súbdits. La població en revenja va avisar les bruixes del lloc perquè realitzés encanteris sobre el comte i aquests es van realitzar. El comte estava enamorat de l'abadessa del convent de San Joan, que l'havia rebutjat diverses vegades, per la qual cosa va decidir violar-la i segrestar-la, empotant-se-la al nou castell. Era nit de difunts. Quan al matí següent van anar uns homes a parlamentar amb Arnau, es van trobar amb l'espantosa imatge del comte i l'abadessa esbocinats. Es va dir que els autors havien estat uns gossos vampírics. Fins al segle XIX, es deia que, cada nit de difunts, el comte, l'abadessa i la gossada d'ultratomba sortien del més enllà per xuclar la sang i esbocinar a tot aquell que es trobessin de nit per aquelles contrades.

Els dips .  Aquests vampirs no són humans sino animals. Es tracta d'uns gossets de color fosc que vivien al voltant del poble de Prat. Seguien els traginers de nit i feien estralls en el bestiar. Quan mataven es limitaven a beure la sang de les víctimes. Mai se'n va atrapar ni matar cap, però en algun moment del segle XIX van desaparèixer per sempre. Avui dónen nom al poble, Pratdip, i figuren al seu escut.

Retaule barroc del 1602 de Pratdip on hi ha representats dos dips